Saariselkä - Laanila Kulmakuru - -Urupää - Saariselkä - Tolosjoki- Museotie

MTB Pituus 38,6 km; nousua 753 m; paikkakunnat: Inari
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Lisätty
Course Updated At

Kuvaus

HUOM! Alkuperäinen reitti-info 90-luvun alusta! Tämä reitti on Saariselän reiteistä pisin ja kaunein. Lähtö tapahtuu Saariselän Kesoilin edestä Nelostien sillan kupeesta. Aja tietä pitkin kunnes näet sähkölinjan. Aja sähkölinjan alla kulkevaa moottorikelkkareittiä Laanilaan asti. Laanilassa jatka kilometrin verran nelostietä Kiilopään suuntaan. Käänny oikealle, ensimmäisenä vastaantulevalle metsäautotielle. Aja 2,5 kilometriä, ylitä pieni puro, kierrä lammen ympäri ja jatka vasemmalle lähtevälle polulle. Kun polku päättyy, on edessäsi jyrkkä alamäki. Laskettele alas joko polkemalla tai jalkaisin. Ylitä Tolosjoki ja käänny oikealle pienelle polulle. Edessäsi on pitkä, 1.5 kilometrin nousu. Mäen päällä käänny vasemmalle Saunaojan suuntaán. Voit levähtää kodassa, sillä edessäsi on vielä taivallettavaa. Jatka kodalta suoraan Kulmakurun suuntaan. Polku nousee ylämäkeen ja seurailee puroa. Olet nyt tunturissa. Ajettuasi kodalta 5 km, olet lähellä Kulmakurua. Lähtö Kulmakurusta. Laskettele polkua pitkin alas pitkä alamäki. Kun tulet metsään, seuraa tarkasti maastopyöräily- opasteita, jotka tuovat sinut Tolosjoen oikealle ylityspaikalle. Ylitä Tolosjoki ja kanna pyöräsi mäen päälle. Käänny oikealle metsäautotielle, aja 8 kilometriä, ylitä Riekko-oja, ja alat lähestyä Alajokea. Kun olet alhaalla, Nelostie on lähellä. Käänny jyrkästi Saariselän suuntaan Museotielle. Alajoen alueella voi olla vettä, jolloin kannattaa taluttaa pyörää. Jatka Museotietä, ylitä Nelostie ja jatka suoraan Urupään suuntaan. Urupään huipulla, käänny oikealle alamäkeen, ja seuraa polun oikeaa haaraa. Mäen alla jatka moottorikelkkauraa sähkölinjan alla Kaunispään suuntaan. Nouse Kaunispään huipulle ja pidä ansaitsemasi tauko. Kaunispäältä laskettele alas joko suoraan jyrkkää A- rinnettä tai maantietä pitkin.

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: