Reitillä on pari kohtaa, jotka eivät välttämättä ole pyörällä ajettavissa vaan jalkautuminen on välttämätöntä. Ensimmäinen on n. 58 km kohdalla, kun nuoren metsän läpi ei mene polkua, vaan kompassisuunnalla tulee etsiä kuivunut ojan pohja, jota pitkin matka jatkuu kohti Kannusta.
Toinen on n. 88 km kohdalla kun siirrytään polulle, jota viime vuosina ovat käyttäneet lähinnä hirvieläimet ja sillä voi olla kaatuneita puita ja muutama kuivahko oja, joiden yli tulee päästä.
Mielenkiintoinen metsäseikkailu, joka vaatii seikkailumieltä. Polku oli moneen otteeseen häviksissä, mutta GPS-jäljen avulla pysyi suurin piirtein suunnalla. Osin mentiin vanhoja metsäkoneuria, mutta paikoin nekin olivat jo lähes hävinneet. Läskillä pääsi kuitenkin hyvin vaikka ei polulla ollutkaan. Yksi leveän ojan ylitys pusikoissa, jossa löytyi lopulta muutaman riun silta. Lähellä kulkee metsäautoteitä ja selkeämpiä metsäkoneuria (ei kartalla), jos usko loppuu.
Kävin ajamassa 13.7.2025 ja pari varoituksen sanaa. Eka kilsa kannattaa jättää väliin. Maanomistaja on joko tarkoituksella tai erittäin hyvällä tuurilla kaatanut vesakot reitille niin että oli vaarallista tarpoa täpäri olalla.
Muutenkin reitti oli suht isolta osin kasvanut umpeen. Ajoin reitin läpi, mutta en ehkä ajaisi tuossa kunnossa enää toista kertaa. Saattaisi olla mielenkiintoinen kiertää toiseen suuntaan kuin mitä on piirretty.
Polku on pääsääntöisesti vanhaa traktoriuraa, kelkkareittiä, soraa ja maantietä. Peikkopolku oli mukava yllätys. Siellä huipulla pieni evästauko.
27 asteen hellekierroksen jälkeen oli mukava pistäytyä rautalammin keskustan ravintola Ehtoossa raikkaalla oluella ja aivan taivaallisella muikkubriossilla.
Kävin ajamassa reitin taas vaihteeksi. Edelleen pääosin ajaettavissa, Tuusulaan on ilmestynyt keskelle jälkeä joku uusi logistiikkakeskus mutta se on helposti kierettävissä. Paljon suhteellisen teknistä kivikko ja juurakkoa mutta ihan hieno jälki semmoisen ystäville.
Ajoin 31.5.2025. Suurin osa ihan ajantasaista polkumerkintää näin kolmisen vuotta myöhemminkin. Vähän oli paikoitellen umpeenkasvamista siellä täällä, mutta polku oli kyllä erotettavissa koko lenkin ajan. Ehkä haastavin kohta seurata polkua oli, kun reitti kulki hetkisen moottoritien vierustalla. Niin ja Manhattanin jälkeen rautatien kohta oli myös sen näköinen, että työmaatoimintaa on, joten saattaapi tuo kohta kokea jotain muutoksia. Tai sitten ei.
olihan lenkki. meinasi välillä usko loppua, kun kanteli fillaria parissa kohtaa kallioiden päälle. ja mäet oli aika jyrkkiä. välillä tuli tunne ja meinasi usko loppua, että onko tätä edes ajettu vai onko tämä jäli vain piirretty.
18.5.2025 päiväretki e-fätillä. Osa reitistä oli helppoa soratietä ja kapeaa neulaspolkua. Välillä kivikot aiheuttivat haastavanpia osuuksia. Tuulen kaatamat rungot olivat mahdottomia. Niistä pyörä piti nostaa yli. Ja niitä oli mielestäni runsaasti.
Kaupallisia taukopaikkoja yhdistettävissä reitillä myös Hyrylän keskustassa sekä Järvenpäässä Pellonkulman Alepa. Järven länsipuolella mennään pitkän matkan "keskellä ei mitään", itäpuoli on enempi urbaania maastopyöräilyä.
Ihan ok reitti. Tuusula-kerava välillä märällä kelilla paljon kosteikkoja ja ojien ylityksiä. Polut ovat paikoin melko teknisiä ja tunkkaamaankin joutui jonkin verran.
Harjajärven vierestä menevä reitti on tukossa myrskypuiden vuoksi. Vaikuttaa olleen hoitamaton jo kymmeniä vuosia. Pitkospuut katkeili yms. Jokinjärveltä päin tullessa ei ollut kylttiä reitin sulkemisesta mutta toisessä päässä oli.
sen verran on rakenneltu reitin varrelle, että skippaa tämä jälki. Aloita Koukkujärventien P-paikalta ja iske suoraan Ylöjärven puolelle reittiä ja kikkaile siellä!
Viikko sitten kävin polkaisemassa, Lappohjan jälkeen poikkesi tieltä yhtäkkiä 90 astetta umpimettään, (kellosta mukava katsella onko validi reitti) nämä voisi siistiä jäljestä pois. Myös Forcitin kohdalla on rakennettu aitaa, käytännössä jälki on nyt aidan sisäpuolella vähän matkaa.. ei iso ongelma. Hienoa seutua, kesäkauden ulkopuolella ei Hankolaiset tarvitse palveluja koska ei oikein mitään siellä ole. Ota mukaan kunnolla Saarioisten lättyjä ja banaania.
Reitillä on pari kohtaa, jotka eivät välttämättä ole pyörällä ajettavissa vaan jalkautuminen on välttämätöntä. Ensimmäinen on n. 58 km kohdalla, kun nuoren metsän läpi ei mene polkua, vaan kompassisuunnalla tulee etsiä kuivunut ojan pohja, jota pitkin matka jatkuu kohti Kannusta. Toinen on n. 88 km kohdalla kun siirrytään polulle, jota viime vuosina ovat käyttäneet lähinnä hirvieläimet ja sillä voi olla kaatuneita puita ja muutama kuivahko oja, joiden yli tulee päästä.
Mielenkiintoinen metsäseikkailu, joka vaatii seikkailumieltä. Polku oli moneen otteeseen häviksissä, mutta GPS-jäljen avulla pysyi suurin piirtein suunnalla. Osin mentiin vanhoja metsäkoneuria, mutta paikoin nekin olivat jo lähes hävinneet. Läskillä pääsi kuitenkin hyvin vaikka ei polulla ollutkaan. Yksi leveän ojan ylitys pusikoissa, jossa löytyi lopulta muutaman riun silta. Lähellä kulkee metsäautoteitä ja selkeämpiä metsäkoneuria (ei kartalla), jos usko loppuu.
Kävin ajamassa 13.7.2025 ja pari varoituksen sanaa. Eka kilsa kannattaa jättää väliin. Maanomistaja on joko tarkoituksella tai erittäin hyvällä tuurilla kaatanut vesakot reitille niin että oli vaarallista tarpoa täpäri olalla. Muutenkin reitti oli suht isolta osin kasvanut umpeen. Ajoin reitin läpi, mutta en ehkä ajaisi tuossa kunnossa enää toista kertaa. Saattaisi olla mielenkiintoinen kiertää toiseen suuntaan kuin mitä on piirretty. Polku on pääsääntöisesti vanhaa traktoriuraa, kelkkareittiä, soraa ja maantietä. Peikkopolku oli mukava yllätys. Siellä huipulla pieni evästauko. 27 asteen hellekierroksen jälkeen oli mukava pistäytyä rautalammin keskustan ravintola Ehtoossa raikkaalla oluella ja aivan taivaallisella muikkubriossilla.
Kävin ajamassa reitin taas vaihteeksi. Edelleen pääosin ajaettavissa, Tuusulaan on ilmestynyt keskelle jälkeä joku uusi logistiikkakeskus mutta se on helposti kierettävissä. Paljon suhteellisen teknistä kivikko ja juurakkoa mutta ihan hieno jälki semmoisen ystäville.
Ajoin 31.5.2025. Suurin osa ihan ajantasaista polkumerkintää näin kolmisen vuotta myöhemminkin. Vähän oli paikoitellen umpeenkasvamista siellä täällä, mutta polku oli kyllä erotettavissa koko lenkin ajan. Ehkä haastavin kohta seurata polkua oli, kun reitti kulki hetkisen moottoritien vierustalla. Niin ja Manhattanin jälkeen rautatien kohta oli myös sen näköinen, että työmaatoimintaa on, joten saattaapi tuo kohta kokea jotain muutoksia. Tai sitten ei.
olihan lenkki. meinasi välillä usko loppua, kun kanteli fillaria parissa kohtaa kallioiden päälle. ja mäet oli aika jyrkkiä. välillä tuli tunne ja meinasi usko loppua, että onko tätä edes ajettu vai onko tämä jäli vain piirretty.
18.5.2025 päiväretki e-fätillä. Osa reitistä oli helppoa soratietä ja kapeaa neulaspolkua. Välillä kivikot aiheuttivat haastavanpia osuuksia. Tuulen kaatamat rungot olivat mahdottomia. Niistä pyörä piti nostaa yli. Ja niitä oli mielestäni runsaasti.
Haukanniemen kärki on luonnonsuojelualuetta ja siellä ei saa pyöräillä.
Tänkin reitin osittain pilasivat, kun olivat talven aikana metsää radan varresta kaataneet.
Huippureitti. Voi suositella!
Ei taida olla enää ajettavissa tämä reitti
Pohjoisessa vanhankylän metsäreitillä ikävä hakkuaukio, joka on vielä siivoamatta. Keväisin idän suot ovat aika upottavia.
Kaupallisia taukopaikkoja yhdistettävissä reitillä myös Hyrylän keskustassa sekä Järvenpäässä Pellonkulman Alepa. Järven länsipuolella mennään pitkän matkan "keskellä ei mitään", itäpuoli on enempi urbaania maastopyöräilyä.
Ihan ok reitti. Tuusula-kerava välillä märällä kelilla paljon kosteikkoja ja ojien ylityksiä. Polut ovat paikoin melko teknisiä ja tunkkaamaankin joutui jonkin verran.
Harjajärven vierestä menevä reitti on tukossa myrskypuiden vuoksi. Vaikuttaa olleen hoitamaton jo kymmeniä vuosia. Pitkospuut katkeili yms. Jokinjärveltä päin tullessa ei ollut kylttiä reitin sulkemisesta mutta toisessä päässä oli.
sen verran on rakenneltu reitin varrelle, että skippaa tämä jälki. Aloita Koukkujärventien P-paikalta ja iske suoraan Ylöjärven puolelle reittiä ja kikkaile siellä!
Viikko sitten kävin polkaisemassa, Lappohjan jälkeen poikkesi tieltä yhtäkkiä 90 astetta umpimettään, (kellosta mukava katsella onko validi reitti) nämä voisi siistiä jäljestä pois. Myös Forcitin kohdalla on rakennettu aitaa, käytännössä jälki on nyt aidan sisäpuolella vähän matkaa.. ei iso ongelma. Hienoa seutua, kesäkauden ulkopuolella ei Hankolaiset tarvitse palveluja koska ei oikein mitään siellä ole. Ota mukaan kunnolla Saarioisten lättyjä ja banaania.
Mukava ja haastava reitti. Kaipaa tosin päivityksen reitille rakennettujen alueiden takia. Ajan vielä toistekin tämän.
Huomio. Pitkäniitynväylä ajetaan ns. väärään suuntaan, eli huomioi vastaantulijat.