Saariselkä MTB Stages Kultalan Kierros

MTB Pituus 49,7 km; nousua 790 m; paikkakunnat: Inari, Sodankylä
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Course Updated At

Kuvaus

Kohti Kiilopäätä

Viimeisenä päivänä lähdetään heti startista etelää kohti. Ensimmäiset 4km taitetaan edellisiltä päiviltä tuttua latupohjaa, jonka jälkeen kurvataan parin kilometrin ajaksi Ruijanpolulle. Parin kilometrin päästä reitti saapuu Ahopään latupohjalle ja lähtee seuraamaan sitä kohti Ahopään huippua. Vaikka kyseessä on latupohja, kyseessä ei todellakaan ole tasainen ja nopea ura. Ura kiemurtelee kohti Ahopään huippua ja muuttuu kivikkoisemmaksi nousun edetessä. Hikisen nousun jälkeen huipulta aukeaa hienot maisemat kohti Urho Kekkosen kansallispuistoa. Vauhdikkaan mutta helpon laskun jälkeen saavutaan Kiilopään tunturikeskukseen.

Ruijanpolulle

Kiilopäältä edessä on lyhyt siirtymä hiekkapohjaista latupohjaa Ruijanpolun lähtöpaikalle. Ruijanpolku on pääasiassa vauhdikasta single-trackia, mutta välillä on myös kivikkoisempia ja teknisempiä kohtia. Heti alkumatkasta poroaidan ylittäminen vaatii jalkautumisen, sillä aita ylitetään portaita pitkin. Loppumatka Ruijanpolkua lasketellaan loivaa ja vauhdikasta alamäkeä pitkin takaisin Ahopään latupohjalle.

Metsämaille

Hieman hitaamman Ruijanpolun jälkeen on mukava päästä nopeammille ja leveämmille metsäurille. Seuraavat kilometrit reitti kulkee avarassa mäntymetsässä helpohkoa kelkkareittipohjaa pitkin. Ura on osittain single-trackia, osittain mönkijäuraa. Enimmäkseen reitti on tällä osuudella nopeaa neulaspolkua, mutta välille osuu lyhyitä suopätkiä ja pienien purojen ylityksiä.

Seuraavaksi reitti siirtyy kelkkareitiltä muutaman kilometrin ajaksi jälleen hiekkapohjaiselle latupohjalle. Noin puolen kilometrin jälkeen reitti alittaa poroaidan latuportista ja lähtee seuraamaan latupohjaa kohti Kakslauttasta.

Laanilan kultamaille

Nelostie ylitetään liikenteenohjauksessa Kakslauttasessa. Tämän jälkeen reitti seuraa aluksi hiekkatietä ja myöhemmin kärrypolkua avarassa mäntymetsässä. Pian vastaan tulee yli kilometrin pituinen soramonttu, jossa alkaa näkymään myös ensimmäiset merkit kullankaivuusta. Pian reitti saapuu asvalttipäälysteiselle Kutturan tielle, jota seurataan noin puoli kilometriä. Kutturan tieltä käännytään Laanilan kultapolulle, joka kulkee Saariselän historiallisilla kultamailla.

Kultapolku on alkuosaltaan nopeaa ja mutkittelevaa hiekkatietä, jolla matka taittuu nopeasti. Kovin isoja korkeuseroja tällä osuudella ei ole. Pian saavutaan edelleen toimivalle kultavaltaukselle, jossa ylitetään Hangasoja. Tämän jälkeen polku muuttuu kapeammaksi, ja Kuivakuruun laskeutuessa edessä on myös hieman teknisempi alamäki. Itse Kuivakuru ylitetään isoista kivistä tehtyä siltaa pitkin.

Kohti Kaunispäätä

Pian kultamaat jäävät taakse, kun reitti suuntaa kohti Hangasselkää ja maalia. Hangasselän laitaa ajetaan kapeaa polkua pitkin. Tämä polku voi olla monille vanhoille Saariselän kävijöille tuttu, sillä se kuuluu 80-luvulla Dominick Arduinin johdolla merkattuun reitistöön. Hangasselästä alkaa myös olla näköyhteys Kaunispäälle ja takaisin maaliin.

Muutaman kilometrin kuluttua reitti yhdistyy edellispäivältä tuttuun Saariselkä MTB Maratonin reittiin. Tällä kertaa reittiä lähdetään kuitenkin seuraamaan edellispäivästä päinvastaiseen suuntaan. Reitti sukeltaa alas Laaniojan varteen ja jatkaa takaisin kohti Saariselkää. Nelostie alitetaan alikulkua pitkin Nesteen huoltoaseman kohdalta.

Kirikierros tuntureille

Maalialueen kuulutus kuuluu jo, mutta reitti jatkaa vielä kirikierrokselle tuntureille. Kierros on tuttu ensimmäisen päivän etapilta, mutta tällä kertaa se kierretään myötäpäivään. Kaunispään vierustaa noustaan loivasti tunturin ohi, ja lasketaan alas Kaunispään ja Urupään väliin. Urupäälle noustaan kapeaa polkua, joka mutkittelee tunturikoivikossa.

Urupäältä aukeaa näkymä viimeiseen Kaunispään nousuun. Viimeinen nousu on ihan suora, mutta kumpuileva, mikä tekee kiipeämisestä tuskallista. Aina kun luulet tulevasi huipulle, on edessä vielä ainakin yksi kumpare. Kun edessä näkyy Huippu ravintolan rakennukset, on aika viritellä loppukiriä! Nousun loppuosassa voi laittaa kaikki voimat peliin, sillä nousun jälkeen täytyy enää selvitä viimeinen alamäki takaisin kylälle ja maaliin.

Onneksi olkoon! Olet selviytynyt haasteesta!

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: