Kiilopää - Ahopää - Hangasoja- Laanilan Kultareitti - Kutturan tie - Kakslauttanen - Kiilopää

MTB Pituus 26,3 km; nousua 337 m; paikkakunnat: Inari, Sodankylä
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Lisätty
Course Updated At

Kuvaus

HUOM! Alkuperäinen reitti-info 90-luvun alusta! Lähde nousemaan Kililopään päärakennukselta polkua, entista hihtoreittiä, lähes Ahopla-tunturin huipulle asti. Osuus on rankka, mutta nautit varmasti maisemista, jotka avautuvat ympärillesi. Laskettele tunturilta alas- vähän sen oikealla puolella kulkevaa latupohjaa pitkin. Edessäsi on vauhdikas alamäki! Alhaalla lähde seurailemaan ensimmäistä vastaan- tulevaa polkua oikealle. Polku kulkee noin 100 metriä hiihtouran oikealla puolella, siis ylempänä. Ylitä valaistun ladun ura, jatka polkua uran vasem- malle puolelle. Kun saavut Hangasojan tielle, käänny vasemmalle ja aja noin 200 metriä, käänny sitten oikealle sähkölinjan alla ja olet mökkien keskellä. Ylitä Nelostie ja olet Laanilan Kultareitillä. Aja leveää polkua eteenpäin seuraten aina sen vasenta haaraa. Pian ylität pienen puron ja olet Kerkelän kaivoksen alueella. Kaivoslenkin aikana voit tutustua Lapin Kultaa etsineiden kaivosyhtiöiden toiminnan jäänteisiin. Jos toisaalta mielesi tekee polkea vauhdikkaasti isolla metsäautotiellä, anna mennä! Kerkelän kaivosalueen kentältä lähtiessäsi ylität -ei polkua pitkin, vaan piakkoin jälleen puron, nyt hieman äskeistä suuremman ja vaikeakulkuisemman, ja saavut Everstin Kaivokselle. Jatka polkua pitkin noin 3 km ja Kutturan tielle tultuasi käänny vasemmalle. Aja 900 metriä ja käänny oikealle moottorikelkka- uralle, joka johtaa Kakslauttaseen. Sieltä voit jatkaa Kiilopäälle joko tietä tai polkua pitkin. Tämă mukava ja kaunis reitti kestää noin 3 tuntia ja on sopiva kaikille yli 12-vuotiaille.

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: