Kajanki-Ounasjärvi

MTB Pituus 37 km; nousua 306 m; paikkakunnat: Enontekiö, Muonio
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Lisätty
Course Updated At

Kuvaus

Tämä reitti kulkee pääosin helppokulkuista mönkijäuraa ja muinaista Muonio-Hetta-postipolkua. Matkan varrella nähdään idyllisiä ikimetsiä, hiekkakankaita, soita ja vanhoja hakkuualueita.

Reitin alkupuolella mönkijäura on hyväkuntoista ja nopeakulkuista baanaa. Alussa on myös metsätieosuus. Mitä pidemmälle matka etenee sitä vähemmän liikennettä ura on nähnyt. Tahdin katkaisee useat soiden ylitykset ja ojat. Soiden ylitykset onnistuvat yleensä enemmän tai vähemmän kuivin jaloin taiteilemalla muinaisia pitkospuita pitkin. Puolitaipaleen historiallisen metsänvartijan tilan jälkeen seuraa toinen metsätieosuus. Tältä metsätieltä polulle siirryttäessä on oltava tarkkana, sillä aluksi polusta ei ole jälkeäkään. Metsä on kuitenkin harvaa ja tasapohjaista ja muutaman sadan metrin jälkeen nimettömän järven kohdalla polun pätkiä alkaa jo maastosta erottaa. Pian maasto muuttuu kuivemmaksi hiekkakankaaksi ja polkua voi seurata ilman jatkuvaa kartan lukemista seuraavaan suonylitykseen asti. Kilometritolpat vain vilisevät ohi. Suon jälkeen maasto muuttuu hieman rehevämmäksi ja polku vaikeasti havaittavaksi. Seuraa pitkospuiden osoittamaan suuntaan rinteeseen. Tässäkin kannattaa lukea karttaa huolella. Polku muuttuu taas selkeämmäksi järven 373.2 paikkeilla kun maasto alkaa viettämään alas päin. Tohtajajärven paikkeilla reitti muuttuu jälleen mönkijäuraksi, jota pitkin loppumatka taittuu joutuisasti Ounasjärven rantaan.

Seikkailu ei kuitenkaan ole vielä ohi, sillä järvi täytyy ylittää veneellä tai kiertää polkuja pitkin. Itään menevä osin umpeenkasvanut polku löytyykin nopeasti ilmeisen Ahvenojan ylityspaikan kohdalta seuraamalla joen suuntaisesti kulkevaa uraa. Hieman alajuoksulle päin löytyy puunrungot, joita pitkin ylitys onnistuu kuivin jaloin.

Juomavesi:
  • Lähde Aihkivaaran kohdalla suolla n. 100m reitiltä
  • Lähde Tallakasojantien varressa (viitoitettu) n. 300m sivussa reitiltä
  • Lähde rinteessä Postituvanjärvillä aivan reitin vieressä

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: