Riihimäki/Monni, Riihiladun MTB reitti aloittelijoille

Lisätty
Course Updated At

Kuvaus

Lähtö- ja paluupaikka on Riihimäellä, Erkyläntien Puisto (Uhkolan kioskin vieressä) sijaitseva pysäköintialue.

Kuvaus: Reitti on ns. matalan kynnyksen maastopyöräreitti, joka soveltuu henkilöille, joille ei ole maastopyöräilystä syntynyt vielä kovin paljoa kokemusta. Reitti koostuu n.1 km maastopätkistä, jonka jälkeen ajetaan muutaman kilometrin siirtymä seuraavaan maastopätkälle. Kukin maastopätkä on hiukan erilainen, joka tekee reitistä kaikkien suosikin!

Reitin alku 0-5 km n. 35min Reitti alkaa helpolla tasaisella hiekkapohjaisena leveänä urana, jossa n.600m kohdalta poiketaan metsään. Metsälenkin jälkeen palataan hiekkapohjaiselle uralle, josta n.3,35 km kohdalla mennään jälleen metsään ja liikutaan hakkuu-aukean reunaa pitkin paremmin havaittavalle polulle, joka päättyy Suonummentielle. Suonmmentietä mennään n.100 m, jonka jälkeen takaisin metsäpolulle, joka on ajoittain varsinkin sateella paikka paikoin pehmeä. Metsäpolun jälkeen tullaan takaisin Suonummentien ja Sinivuokontien risteykseen, josta jatketaan Sinivuokontietä eteenpäin ja käännytään n.400 m jälkeen vasemmalle hyvälle metsäpolulle.

5-10 km: n. 1h Metsäpolku jatkuu n.600m, joka päättyy hiukan aloittelijalle vaativaan pieneen alamäkeen metsäautotielle. Metsäautotietä ajetaan n.1km, jolloin eteen tulee vasemmalta kierrettävissä oleva puomi. Puomilta käännytään oikealle Oman Kodin tielle, jota ajetaan n.100m ja käännytään vasemmalle hiekkatielle, jonka puomin kerto onnistuu hyvin vasemmalta. Hiekkatietä ajetaan kaikkiaan 2 km, jonka jälkeen käännytään oikealle vievälle polulle. Polku hiukan alas päin vievää lähes 500m matkalta, joten saat tässä myös hyvän vauhdin kevyellä voimalla. Polun lopussa on hiukan jyrkempi alamäki, jossa on kaksi ojaa. Ensimmäiseen ojista on laitettu FIN-lava ja toiseen puurunkoja. Näiden ylittäminen onnistuu hienosti myös aloittelijalta. Alamäen jälkeen polku jatkuu pienen aukean läpi eteenpäin tullen pellon reunaa pitkin Koivulammentielle. Koivulammentieltä matka jatkuu kääntyen vasemmalle johtavalle polulle. Polkua ajetaan n.700m jonka lopussa on jyrkkä nousu Paukunharjun majan nurkalle.

10-15 km n. 1,5h Majalta polku jatkuu vasemmalle, josta pienen alamäen jälkeen on muutamia pieniä maakiviä, jotka sopivat aloittelijalle erittäin hyvin. Kiviä esiintyy noin 250m matkalla, joten kivikkoisesta polusta ei missään nimessä ole kyse. Maasto sopii tältä osin hyvin erittäin hyvin aloittelijalle teknisen ajon opetteluun, jota voi tältä kohdalta ajaa vaikkapa edestakaisin. Polku jatkuu mäntymetsän läpi selkeänä hyvänä neulaspolkuna. Noin 11 km kohdalla polku päättyy Rutikantielle, joka saattaa yllättää. Varo siis autoja! Rutikantietä ajetaan vasemmalle n.150m, jonka jälkeen käännymme vasemmalle etuviistoon vievälle polulle. Polku alkaa alamäellä, jonka alapuolella on sopivasti aloittelijalle sopivia juurakoita n. 300m matkalta. Tässä pätee sama ajatus kuin aiemmin kivikkoisen polun kohdallakin, eli tässä voi hyvin harjoitella ajotaitoja. Juuret eivät ole häiritsevästi lähekkäin, joten keulan nostoa voi harjoitella rauhassa. Juurakon jälkeen polku jatkuu neulaspolkuna, jota ajetaan noin n.1km. Tässä kohtaa voi pitää tauon Rutikka- nimisellä lammella eväitä syöden tai vaikkapa uida. Alueella ei ole paikkaa nuotion tai avotulen tekemiseen, eikä se ole myöskään sallittua. Tauon jälkeen matka jatkuu jälleen polulle, jota ajetaan n.250m. Polulta käännytään oikealle metsäautotielle, jota ajetaan n.1,5km ja käännytään oikealle johtavalle polulle, jota ajetaan n.1km.

14-20 km 2h Polun jälleen tulemme metsäauto/peltotielle. Tien keskellä ja reunoilla kasvaa heinää, mutta auton renkaiden urat ovat paljaat. Tietä ajetaan n.1km, jolloin tullaan ja käännytään vasemmalle Eskontielle. Eskontietä ajetaan n.400m ja käännytään vasemmalle pellon kulmasta metsään menevälle polulle. Polkua ajetaan n.900m joka tulee lähes talon pihaan. Älä siis aja pihaan saakka, vaan käänny ennen pihaa suoraan Oman Kodin tielle ja jatka sitä oikealle n.1,2km jolloin tulemme Erkyläntielle. käänny Erkyläntietä vasemmalle ja jatka 1,6km eteenpäin. Puolessa välissä pätkää tie muuttuu asfaltiksi, mutta jatka tästä huolimatta eteenpäin.

20-25 km 2,5h Erkyläntieltä käännytään n.20km kohdalta vasemmelle, joka on entisen sorakuopan tie. Sorakuopan reunalla menee polku, joka viettää vaihtelevasti alaspäin, joten vauhti voi kasvaa huomaamattomasti. Metsä tekee näkyvyydestä rajallisen, joten muista varoa muita polkua käyttäviä, kuten kävelijöitä, juoksijoita, koiranulkoiluttajia, sekä tietenkin myös lajitovereita. Polkua kestää n. 400m, jonka lopussa on vasemman kautta ajettava oikealle viettävä mukavan vauhdikas boori. Polku päättyy Uhkolan ulkoilureitille, leveälle hiekkauralle. Uraa ajetaan Riihimäen suuntaan n.4km, jonka lopussa on pienen n. 400m metsäkaistaleen ylitys.

Yhteenveto reitistä: Reitti on hyvä ajettava aloittelijalle, pariskunnille tai muuten vaan matalamman syketason lenkkinä, sillä siinä vuorotellaan sopivasti polun ja helpommin ajettavan siirtymätien välillä koko ajan eteenpäin, käyden mm. Monnissa Paukunharjun mäellä. Polkupätkät eivät ole myöskään liian pitkä, jolloin pääset helposti ajettavaa siirtymää pitkin seuraavalle polulle.

Reitti on myös ajettavissa kahteen tuntiin, mikäli pidempiä taukoja ei halua pitää.

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: